Lifeyoga

Lifeyogan erbjuder enkla redskap för att uppnå balans i både kropp och själ. Det är en effektiv och dynamisk yogaform där fokus ligger mer på uthållighet och kraft än på avancerade kroppsställningar. Yogapasset består av en serie kroppsövningar, asanas, som bygger starka, smidiga och uthålliga muskler, medveten andning, vila och ibland en yogisk meditation.  Genom att utöva lifeyoga utvecklar du din förmåga att vara närvarande i kroppen, närvarande i dina andetag och närvarande i nuet. Lifeyogan har sina rötter i Kundaliniyoga enligt Yogi Bhajan, en mycket traditionell gren av yogan. Den ger en känsla av lugn och samtidigt ny energi.  

Yinyoga

Yinyoga är en meditativ, avslappnande yoga som bygger på klassisk indisk yoga, mindfulnessmeditation och traditionell kinesisk medicin. I yinyogan arbetar vi med att ligga länge i ställningar som anpassas efter varje persons egna förutsättningar. Istället för att, som i en del andra yogastilar, sträva efter kontroll av kropp och andning så strävar vi här efter att observera och acceptera vad som händer när vi slappnar av och låter kroppen själv vila in i ställningarna. De enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Yinyoga hjälper vid ryggvärk och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation.

Yinyogans fyra grundprinciper

Kom in i positionen tills du når din gräns.

Var stilla.

Stanna i positionen under längre tid.

Kom varsamt ur positionen.

Restorative yoga

Restorative yoga är ännu mer återhämtande än yinyoga, ett steg mjukare och vilsammare. Med hjälp av kuddar, bolsters och filtar försätts kroppen i en känsla av viktlöst tillstånd. Du släpper taget och stannar i ställningarna i 6 – 20 minuter. Det välbefinnande som ofta infinner sig efteråt beror på att hjärnan sätter igång produktionen av avslappningshormonet oxytocin och prolaktin, ett slags livskraftshormon. Effekten kan hålla i sig till långt senare. Restorative Yoga skapades av BKS Iyengar och används mycket effektivt mot fysisk och psykisk utmattning, och som motvikt till vår aktiva livsstil.

How beutiful it is to do nothing, and then to rest afterwards.

- Spanskt ordspråk

Lyssna inåt

Du kommer då och då att känna motstånd i yogapositionerna, både fysiska och psykiska. Iaktta dina tankar och känslor, och låt kroppen och andetagen "bära dig" igenom motståndet. Efter ett tag kommer du bli medveten om vilka tankemönster som gäller för just dig. Du kommer troligtvis att upptäcka att samma tankar och känslor som aktiveras i tillfällen av motstånd i yogan, påverkar dig på olika sätt inom andra områden i livet. Om du vill kan du låta de insikterna göra det möjligt att förändra dina reaktioner och beteenden även utanför yogamattan. 
 

Meditation

Att meditera är inte så krångligt som det kan låta. Det handlar helt enkelt om att skapa utrymme för att lyssna till dig själv. Att ägna en liten stund för sig själv varje dag kan hjälpa dig att få nytt perspektiv och att få distans till din situation och dina tankemönster. Meditation är en väg till själslig insikt, men kan också användas för att minska stress och hjälpa dig att slappna av. Meditation innebär att kroppen är stilla och avslappnad, men sinnet är klart och koncentrerat. Regelbunden meditation leder bland annat till en mer avspänd kropp, bättre sömn, lägre blodtryck och ett inre lugn.

Every morning we are born again. What we do today is what matters most.

-Buddha